maanantai 13. elokuuta 2012

Haasteet osa 3: Kysymyksiin vastaamista edelleen

Myös Terveytensähoitaja ja Niina c.mon muistivat minua haasteella.

Terksun kysymykset:

  1. Millaisia tavoitteita sinulla on?

    Monenlaisia tavoitteita. Tavoitteenani on hankkia töitä kodin ulkopuolelta, työtilanne näyttää tällä hetkellä aika heikolta. Tavoitteenani on parantaa peruskuntoani, että jaksan vihdoin juosta sykkeiden repimättä tunnin putkeen. Tavoittenani on hilata painoni normaalipainon puolelle, raja painoindeksillä mitattuna on 62 kg ja matkaa siihen kymmenen isoa kiloa. Tavoittenani on saada paino pysyvästi kuutosella alkaviin lukemiin ja siitä sitten alaspäin. Tavoitteenani on parantaa elämääni ja elämänlaatuani niin, että se voisi heijastua myös muun perheen hyvinvointiin. Happy life = happy wife -tyyliin.

  2. Miten pyrit saavuttamaan tavoitteesi?

    Tässä kohtaa olen hieman hukassa. Koska sanon ja teen eri asioita. Mutta työnhaku on varmaan kaikille suurinpiirtein selvä. Haen haettavissa olevia paikkoja ja kyselen aiempien yhteyksien kautta, olisiko jotain tiedossa tai tulossa. Makaan kotona ja pelaan nettipelejä.

  3. Miten suhtaudut pettymyksiin?

    No vähän riippuu pettymyksestä. Itkeskelen itsekseni tai jollekin toiselle jonkin aikaa, mutta yritän pitää mielessä sen, että pettyä voi loppujen lopuksi vain omiin odotuksiinsa, eli silloin omat odotukset on olleet epärealistiset ja sille asiallehan aina voi tehdä jotain.

  4. Mitkä ovat asioita jotka auttavat sinua jaksamaan ja tsemppaamaan?

    Perhe, lapset, lepo, oma aika, onnistumiset, pääntyhjennyslenkit, se että joku muistaa juuri silloin, kun on epävarmimmillaan itsensä kanssa, hyvät neuvot ja toisten onnistumiset...

  5. Mitä asioita ihmisissä arvostat?

    Huumorintajua, rehellisyyttä, empaattisuutta, omaa tahtoa ja kykyä ilmaista mielipiteensä...

  6. Mitä asioita itsessäsi arvostat?

    Ongelmanratkaisukykyä, sopeutuvaisuutta, priorisointitaitoja...

  7. Millainen riitelijä olet?

    Huono. Olen valittaja, nalkuttaja, huutaja. Mies on kyllä vielä huonompi riitelijä, koska hän ei oikein ottaudu mukaan niihin riitoihin. Välillä haluaisin puhdistaa ilmaa niinkuin ukkonenkin tekee, mutta miestä ei tähän mukaan saa. Sitten taas kun mies olisi valmis riitelemään jostain täysin turhasta, torppaan hänen riitely-yrityksensä samantien, että minähän en tuolle linjalle lähde, ja mökötän loppupäivän. Vielä huonommiksi riitelijöiksi meidät tekee se, että harvoin pyydetään toisiltamme anteeksi (näistä pikkujutuista) vaan unohdetaan vain.

  8. Millaisista asioita turhaudut?

    Hyvin monista asioista. Ihan sama, onko käsissä autonratti vai ostoskärry, mutta hitailijat edessä on jotenkin tosi ärsyttäviä. Teinin kanssa turhaudun siitä, että kaikesta pitää käskeä. Koko ajan. Pistä astiat koneeseen, siivoo huonees, vie pyykkis,... Turhaudun siivoamisesta, kun se on ihan yhtä tyhjän kanssa, ja enimmäkseen tuntuu, että olen ainoa, joka edes yrittää.

  9. Millaiset asiat ilostuttavat?

    Mies. Lapset. Niin ärsyttäviä kuin välillä ovatkin. Onnistumiset omissa asioissa, lasten onnistumiset omissa asioissa. Kuopukseni opetteli tulemaan alas sohvalta. Ei tarvitse enää juosta kuhmua painamaan. Kun saa nukkua pitkään, kun lapset heräävät vaihteeksi hyvällä tuulella. Kun mies tai teini tekee jotain minun puolesta, mitä en ole pyytänyt. Ystävälliset sanat, viesti vanhalta tai uudelta kaverilta pitkästä aikaa tai yllättäen.

  10. Oletko tyytyväinen itseesi ja elämääsi tällähetkellä?

    Juuri tällä hetkellä olen erittäin tyytymätön itseeni, eiliseen syömiseeni, jonkin aikaa jatkuneeseen piittaamattomuuteeni ja siihen, että työnhaku on vielä kesken. Peruspuitteet ja kokonaisuus on kuitenkin ihan hyvällä mallillaan. Pikkuvauva-arki on nyt taaksejäänyttä elämää ja alamme vihdoin jaksaa ja ehtiä muutakin. Lapsiluku on täynnä. Ollaan suurinpiirtein terveitä ja ihan hyvinvoivia.

  11. Mitä haluat haastajaltasi kysyä?

    Mitä odotat blogisi lukijoilta?

Ja Niina c.mon kysymykset:


01 Mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi?

Kliseisesti kuin mikä, mutta lapseni, kun ovat kaikessa rasittavuudessaan niin suloisia ja söpöjä. Kauniit sanat ja teot. Ihmisten välittäminen.

02 Jos sinun pitäisi luopua jostain asiasta elämässäsi ja saisit jotain sitä vastaan, 
mistä luopuisit ja mitä tahtoisit sen tilalle?

Luopuisin milloin vain toivottomuudestani ja päämäärättömyydestäni ja ottaisin tilalle toivoa, uskoa ja varmuutta ja tietoa siitä, mihin olen matkalla ja miksi.
Voisin luopua viihde-elektroniikasta (kunhan radio jäisi) jos saisin tilalle aikaa, jonka voisin käyttää järkevästi, itseeni, perheeseeni, siivoamiseen...

03 Mitä olet tehnyt tänään?

Melkein voisi sanoa, että en mitään. Olen lukenut näitä haasteen antajien omia vastauksia ja kysymyksiä ja kirjoittanut vastauksia näihin. Olen vaihtanut pari vaippaa ja pukenut lapset päivävaatteisiin. Aamupala on syöty.

04 Onko sinulla mitään kummallisia tai muuten vain mielenkiintoisia tapoja?

Pahoin pelkään että olen läpeensä mielenkiinnoton ihminen.
Kun lähden ulos kodistani, minulla on aina avaimet kädessäni. Käsilaukussa tai taskussa ei riitä, vaikka laittaisin ne kynnyksen toisella puolella sinne. Uskon, että avaimet on mukana vain kun ne ovat kädessäni.
Olen oikeakätinen, mutta pidän lapsiani sylissäni yleensä oikealla puolella ja puuhastelen vasemmalla kädellä. Kirjoitan tekstiviestit vasemmalla kädellä. Yleisurheilulajeissa ponnistusjalkani oli vasen. En ole hypännyt pituutta tai korkeutta lukion jälkeen, en tiedä mikä jalkatilanne nyt olisi.

05 Milloin viimeksi olet tehnyt jotain jonkun muun hyväksi? Mitä?

Kävin viikko sitten siivoamassa siskoni luona (kanssa). Tiskasin, ja kuurasin keittiön vähän silleen perusteellisemmin.

06 Salaiset paheesi? 

Jos kertoisin, ne ei olisi enää salaisia ;) Mitähän osaisin nimetä.
Oon vähän kuin dr. House, siinä mielessä, että mun paheeni ovat kaikkien tiedossa, esimerkiksi että olen krooninen myöhästelijä, koska en lähde koskaan minnekään ikinä ajoissa.
Mutta on mulla salaisuuksiakin, kuten se, että olen ihan pokkana väittänyt perheelleni, että suihkupullosta suihkutettava pesuaine, jossa lukee 'sisältää hajunpoistajaa', todella poistaa pikkulapsen pissin sohvasta tai karvalankamatosta tai petauspatjalta, ja mies ja teini ovat ostaneet tämän selityksen täysin, koska haluavat uskoa siihen. Tasaisin väliajoin vuokraamani tekstiilipesuri poistaa ne pissit, ei se saniteettitilojen pesuun tarkoitettu aine.

07 Mitä haluaisit oppia?

Juoksemaan niin kuin masai-soturi :)

08 Nimeä yksi asia, jonka haluaisit tehdä/kokea ennen kuolemaasi.

Olenko tylsä vai filosofinen, jos vastaan että elää? Haluan saavuttaa muutamia tavoitteitani, en halua esimerkiksi asua tässä kodissa vielä viiden vuoden kuluttua. Haluan matkustella ja nähdä muutakin kuin oman pienen elämänpiirini. Haluan saada töitä ja olla tyytyväinen työpaikkaani. Ei voi nimetä vain yhtä, kun niin paljon on kesken.

09 Mikä piristää sinua, jos olet surullinen?

Mies. Siitä on apua moneen vaivaan. <3

10 Puhutko/käveletkö unissaan? Kerro jokin kokemus omasta (tai jonkun muun) 
uneksimisesta. Jos kokemusta ei löydy, kerro jostain unestasi!

En, mutta ilmeisesti pienenä lapsena olen tehnyt molempia. Äiti kertoo, että olen nauranut unissani ja kuulemma oikein heleästi. Muistan yhden kerran alle kouluikäisenä, kun olimme serkkujemme luona käymässä ja heräsin yöllä vessahätään. Lähdin pimeässä lastenhuoneen siskonpedistä vessaa kohti, niin minua yritettiin pysäyttää, että älä mene, sinä kävelet taas unissasi. Siinäpä koitin sitten selittää, että ihan oikeasti pitäisi nyt päästä. Kaipa olen sitten käveleksinyt enemmänkin.

11 Kerro jokin muisto lapsuudestasi.

Ei ehkä auvoisin, mutta taatusti yksi varhaisimmista hajamuistoista. Meillä oli kotona pienenpieni penkki, ehkä 40 cm leveä, sellainen emännänjatke, ja istuin siinä vuotta vanhemman siskoni kanssa vierekkäin. Ilmeisesti oltiin niin söpösen näköisiä, että äiti halusi ottaa valokuvan. Minä olin pieni, vielä vaipoissa, enkä juuri jutellut, mutta muistan sen tilanteen, kun halusin pois kuvasta, koska minulla oli pissi housussa ja minua nolotti, ja äiti sanoi isosiskolle, että pidä kiinni pikkusiskosta, niin saadaan kuva otettua. No kuvassa isosisko pitää käsivarrestani kiinni suu keskittyneesti mutrulla ja minä kiemurtelen kauemmaksi, en kovinkaan tyytyväisen näköisenä. Ja se pissi - kyllä, se näkyy kuvassa. :D


1 kommentti: