keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Varovaisesti kävelyllä

Lähdettiin esikoisen kanssa kävellen lenkille, kun tuntui siltä, että onhan tässä jo jumalauta kolme viikkoo sairastettu vai onko tämä jo neljäs. Vähän tuntui kurkussa kipeälle ja vähän tuntuu vieläkin, mutta oikeasti tuuletti pelkkä kävelykin ihanasti kehoa ja mieltä. Lenkkikaverini vain kärsi vähän lenkkareistaan, ja riisui ne osaksi matkaa. Välillä ehdotti, että eikö voitaisi kävellä oikein pitkä lenkki, minä sanoin, että ei tällä vauhdilla. Koulus kerkee huomenna alkaa, ennen kuin kotona ollaan. Juoksemaan poltteli mieli, mutta ei tällä yskällä kannata juoksulla aloittaa. Oli se hidasta silti.

Kolesterolikontrollissakin kävin. Tulokset ja niiden seuraukset saan tietää ensi viikolla. Siihen asti voin kai elää kuin pellossa? Sittenhän joka tapauksessa pitää parantaa joka asiassa, jossa luulee jo tekevänsä kaikkensa. Vaikken olekaan tehnyt, kaikkeani, osan vain.

Viime yönä meinasin saada nukuttua kahdeksanjapuoli tuntia, mutta "onneksi" uni ei tullutkaan silmään samantien, kun menin nukkumaan. Aikansa kun on nukkunut, ei näköjään jaksakaan enää niin paljon. Minä kuitenkin olen aina (?) ollut enemmänkin iltavirkku ihminen, olen vain joutunut opettelemaan heräämään aikaisin. Jos lapset antaisivat nukkua, minä nukkuisin vaikka puolille päivin. En ole luonnostani puolinukuksissa jo yhdeksän aikaan, vaikka nykyisin jotenkin tykkäänkin aikaisista (en liian aikaisista) aamuista. Päivässä vaan kerkee tehdä enemmän, kun herää aikaisin, ja se on aika palkitsevaa. Paitsi työaamuina, kun ei silti kerkee niitä kotijuttuja tehdä.

Töissä iskee aina välillä sellainen epävarmuus, että opinko minä niitä asioita ikinä ihan oikeasti. Että ymmärränkö minä koskaan niitä juttuja vai opettelenko vain ulkoa tajuamatta koskaan, miksi teen niitä. Vertasin tänään lapselleni, että olen sellaisessa vaiheessa, että osaan kyllä plussa- ja miinuslaskut ja kerto- ja jakolaskut, mutta en sanallisia tehtäviä. Osaan sen perussuorittavan, mutta en osaa soveltaa tietojani saati sitten, että kehittäisin työtäni. Palaverissa tänään ajattelin, että jos istun ihan hiljaa, enkä avaa suutani, nämä muut eivät huomaa, miten epäpätevä olen, enkä ehkä saa potkuja. Toisaalta käsiteltävät asiat menivät vähän vuoden, kahden takaiseen historiaan, enkä minä ole ollut töissä silloin, kun niitä päätöksiä on tehty. Mielipiteen olin aiheesta ehtinyt muodostaa vain muutaman kuukauden käytäväjuorujen perusteella, ja se ei välttämättä ole minusta se rakentavin tapa lähteä miettimään, mitä asialle voisi tehdä. Vaikka olinkin sitten sattumoisin oikeassa.

Haluaisin kävellä (tai pyöräillä) työmatkat. Pitäisi opetella tehokkaammaksi aamulähtijäksi, että ehtisi paremmin. Kesäpäivystyksen jälkeen lähipäiväkoti palvelee taas, joten enää ei tarvitse autoa päivystyspäiväkodille poikkeamiseenkaan, pitäisi vain päästä kotiovesta tarpeeksi aikaisin ulos, että ehtisi kävelläkin. Tiedän, että nämä on niitä järjestettäviä juttuja, jotka on liian helppo kääntää tekosyiksi, joten en haluaisi luovuttaa haaveestani, mutta en tällä hetkellä tiedä, miten saisin homman toimimaan. Mies ehtii hakea lapset kolmen tietämillä kotiin, joten en viitsisi vaihtaa vientivuoroani hakuvuoroonkaan, varsinkin kun kävellen olisin päiväkodilla vasta puoliviiden aikaan. Yksi vaihtoehto olisi korjata pyörä (joo tiedän, edelleen korjaamatta!) mutta se on se helpoin tekosyy: ajaisin, mutta kun pyörän kumeissa ei pysy ilma, ei jää siis muuta vaihtoehtoa kuin autoilu. Mutta onhan mulla vielä kävely.

2 kommenttia:

  1. Mulla on vähän sama fiilis nyt töissä kun sulla. Plus siihen päälle motivaatio-ongelma ja vähän heikko työnohjaus. Onko sulla pitkä työmatka? Kyllähän pyörä nyt kannattaa korjata joka tapauksessa, lapsenkin kanssa on kivampi liikkua ja tavallaan opettaa lapsellekin sitä terveellisempää elämäntapaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun työmatka on kolmisen kilometriä, kävelisi mielellään. Harvakseltaan tarvitsen töissä autoa, enimmäkseen en. Että sikälikin voisi. En kyllä kahden pennun kanssa nauti pyöräilystä pätkääkään, joten siitä ei aamujen pelastamiseksi olisi, mutta muuten se pyörä olisi kyllä kiva olla varalla. Päiväkotiin ehdottomasti veisin lapset kävellen. Jos jättäisin sen auton kotiin. Jos keksisin, miten päästä kotiovesta vaikka puoli tuntia aikaisemmin. Leikki-ikäisissä lapsissa on sisäänrakennettuna se terveellinen elämäntapa ja liikkumisen riemu, aikuisille sitä pitää erikseen opettaa. ;)

      Poista